Galvenais mūsu dzīves stresa avots

ka_samazinat_stresu

Galvenais stresa avots mūsu dzīvē nebūt nav saspringtais režīms, ritms, „korķi” ielās un jaunākās ziņas. Galvenais, kas šo mūsu dzīves saspringuma līmeni uztur, ir mūsu pārliecība par to, ka citādāk būt nemaz nevar. Mēs tik ļoti pie šī stresa esam pieraduši, ka sākam uzskatīt, ka tas ir norma.

Ko sasprindzināt, lai labāk atspringtu?

Lielāko mūsu dzīves daļu mēs pavadām saspringtā stāvoklī – gan morāli, gan fiziski. Saspringta plecu daļa un mugura, sakosti žokļi, saraukta piere un mūžīgi saspringtais skatiens – lai tik visur paspētu, lai sasniegtu labāko rezultātu, lai neko nenokavētu, neko neaizmirstu.

Šādā stāvoklī atrodoties katru dienu, mēs pie tā pierodam kā pie normas. Īpaši saspringtos un stresainos dzīves momentos mēs dzeram nomierinošus dažādas pakāpes līdzekļus: sākot no māteru tējas, beidzot ar antidepresantiem.

Un ceram, ka tādas stresa sekas, kā, piemēram, trauksme, bezmiegs un muguras sāpes “uzsūksies pašas par sevi.” Jā, ja cilvēka dzīvē ir daudz fizisko aktivitāšu vai, ja cilvēks ilgāku laiku ir atvaļinājumā, tās tiešām var “uzsūkties”. Bet ne tuvu ne vienmēr. Un ne vienmēr uz ilgu laiku. Pēc viena stresa drīz vien nāk vēl viens, un dzīves ritenis vienalga turpina griezties vienā un tajā pašā ritmā.

Tomēr, apzinoties savu saspringumu, nesteidzies apmeklēt antistresa treniņus, jogu vai cigun. Vispirms godīgi atbildi sev uz jautājumu – vai tu esi apmierināta ar savā dzīvē klātesošo stresu, nemieru un spriedzi? Un nesteidzies atbildēt: “Protams, ka nē!” Ir daudz cilvēku, kuri kaut arī ir sūdzējušies par stresu savā dzīvē, tā arī neko nav darījuši, lai ar šo situāciju tiktu galā.

Stresa stāvoklis var kļūt par tādu pašu normu, kā sakumpuši pleci vai regulāras galvassāpes. Cilvēks izdzer tableti, ik pa laikam aiziet pie masiera, un ar to darbs pie stresa sekām beidzas. Tāpēc, ka viss pārējais pieprasītu jau pierastā dzīves ritma pārstrukturēšanu.

Ja tev tagad uzdotu jautājumu vai esi gatava darboties pie tā, lai samazinātu šo saspringuma līmeni, tu noteikti paraustītu plecus un teiktu apmēram tā: „Jā, nebūtu slikti…” Bet kopumā tas tavos plānos nemaz neietilpst. Kāpēc? Iemeslu var būt daudz.

Godīgi nopelnītais stress

Ja tu šobrīd dzīvo pastāvīgā spriedzes un noguruma stāvoklī un tu izanalizēsi iemeslus, kuru dēļ nevari izkļūt no šī apburtā loka, iespējams, ka no šī ritma tu nevari atteikties tamdēļ, ka tas palielina tavu vērtību tevis pašas acīs. Skan dīvaini… Bet citiem vārdiem sakot, iespējams, tevī cieši mājo pārliecība, ka, ja tu būsi mazāk nogurusi, tad tu mazāk sevi vērtēsi – respektīvi mazināsies pašcieņa. Pirms saki „Kādas muļķības!” – padomā, varbūt tiešām tas tā ir…?

Daudziem cilvēkiem nervu spriedzes, miega trūkuma un noguruma stāvoklis pārtop “ja labi pastrādāji – nopelnīji piecinieku” stadijā. Protams, runa iet par sevis paša ieliktajiem virtuālajiem dzīves “pieciniekiem”. Bet ieradums novērtēt sevi proporcionāli ieguldītajiem pūliņiem mūsu prātos sēž, kā skabarga. Tāpēc ir grūti noticēt tam, ka ne vienmēr starp spriedzi un labiem rezultātiem var likt vienādības zīmi un grūti noticēt ir tam, ka nogurums nav efektivitātes sinonīms.

Ja šobrīd ir tā, ka jau daudzus gadus tu dzīvo pastāvīgā noguruma, spriedzes un stresa stāvoklī, ir laiks sev godīgi uzdot jautājumu: kāpēc? Kas šo visu laiku tev traucē pieņemt lēmumu sākt samazināt stresa līmeni savā dzīvē, vai arī – vismaz samazināt tavu reakciju uz to?

Stress tevi savās acīs padara vērtīgāku? Vai arī tas tev ir labs iemesls sevi pažēlot vai pasūkstīties kādam par savu dzīvi? Jā, arī tas ne reti notiek.

Bet, varbūt, tu uzskati, ka stress vai spriedze ir tavs galvenais stimuls? Ir cilvēki, kuri uzskata, ka tas tiešām ir labs dzīves faktors, pateicoties kuram tiek veikti lielākie dzīves sasniegumi. Viņi uzskata, ka pastāvīgas bailes par savu nākotni ir labs stimuls, lai mācītos, strādātu, virzītos uz priekšu. Un,ja nebūtu šī stimula, viņi vārtītos uz dīvana un slinkotu…

Iespējams, ka tavs iemesls ir cits. Bet, ja nē, tad izdari sekojoši. Pieņemsim, ka tu nesen izšķīries ar savu vīrieti. Tu esi liela stresa bumba! Tev viss liekas neciešams, nav nekāda dzīvesprieka…Tad izdari sekojoši. Uzraksti uz lapiņām visdažādākos atgādinājumus, kas tev jāizdara un dažādas tieši tevi motivējošas frāzes, un izkarini šīs lapiņas pa visu dzīvokli. Un, iedomājies… ir vakars, tu galīgi panīkusi, bez spēka, ievelcies virtuvē, bet tur redzi zīmīti „Izdzer glāzi auksta ūdens!” Kas tev jādara? Jāizdzer! Un tici man – kļūs nedaudz vieglāk! Auksts ūdens labi iedarbojas uz nervu sistēmu.

Tad tu aizej uz istabu, apsēdies pie rakstāmgalda, sāc strādāt un jūti, ka atkal kļūst neizturami, māc neciešamas domas un atmiņas… Un tavs skatiens atduras pret zīmīti „Masāža” – tu izdari sev pašmasāžu. Un atkal paliek nedaudz labāk.

Vakarā nevari aizmigt? Un atkal tavs skatiens atduras pret zīmīti (tekstu vai nosaukumu tai izdomā pati), piemēram, „grīdas gurnu-dejas”. Ko tas nozīmē? Apsēdies uz grīdas, izstiep kājas uz priekšu un bez roku palīdzības, gurnus grozīdama virzies uz priekšu (20-30 vai vairāk reizes) un atpakaļ. Izrādās, ka tā tiek iedarbināti kaut kādi svarīgi nervu gali.

Zini, ja tu tiešām vēlies savā dzīvē mazināt stresu, ir kaut kas jādara. Tu noteikti esi daudz ko lasījusi par dažādām arī citām metodēm, bet tas taču neko nemaina, ja tās nepielieto. Atrodi un apkopo kaut ko tādu, kas patīk un palīdz tieši tev.

balanceEs, starp citu nesen nopirku fantastisku lietu (nudien katrai iesaku!)– pēdu masāžas paklājiņu un tagad man ir sekojoša tradīcija: par cik es mājās ziemā un vasarā staigāju basām kājām, tiklīdz man kāds zvana, es kāpju uz šī paklājiņa un mīdos tik ilgi, kamēr saruna beidzas. Nesen pat konstatēju, ka to jau daru automātiski.

Starp citu, meitenes, pirmais, ko konstatēju – man praktiski gandrīz vairs nav menopauzei raksturīgo karstuma viļņu. Neticami, bet šīs pārmaiņas es jau ievēroju pirmajā vakarā! Un noteikti, esmu droša, man tas mazina arī ikdienas spriedzi un stresu, jo pēdās taču ir tik daudz nervu galiņu…

Tāpēc es iesaku arī tev – atrodi kaut ko SAVU nervu spriedzes mazināšanai un tu redzēsi, dzīve kļūs daudz jaukāka un vēl: tici man – vairāk par „piecinieku” tu nenopelnīsi, tāpēc nestreso un nesteidzies. Viss sakārtosies vienalga, visur paspēsi vienalga, pat, ja savu dzīves ritmu pamazām palēnināsi.

Uz tikšanos tepatās,

Aija

Interesanti raksti :

 

Tags: ,

Ko citi saka:

Esi pirmais un pasaki kaut ko!
  • Pievieno savu atbildi
     
    Your gravatar
    Es
     
     
     

     
     
 
Saņem bezmaksas e-grāmatu "5 Stila Kļūdas" un iknedēļas jaunumus!

Saņemt e-grāmatu >>>>

Bezmaksas e-gramata